Fra kjøkkenbenken til et globalt marked

Entreprenørskap har alltid sittet i meg! Første gangen jeg tenkte at jeg aldri ville være ansatt, da jeg var tolv år gammel. Min pappa har alltid drevet for seg selv, så det kommer sikkert derfra.

Malin Bruset sier hun alltid har beundret de som finner det de har lidenskap for; de som sier at arbeidet deres er ikke en jobb, men et liv. Hun forteller at hun alltid har vært interessert i helse og er utdannet naprapat.

Hun drev egen praksis i Oslo, men solgte praksisen og omskolerte seg for å satse alt på en god idé.

– Jeg er egentlig litt sjokkert over hvor lite kunnskap det er blant foreldre. Derfor skrev jeg en bok, Den lille barnematbibelen, for å opplyse og veilede foreldre med teori og oppskrifter.

Boken fikk ikke den rekkevidden hun hadde håpet på, så hun holdt online- og livekurs der hun lærte foreldre å lage sin egen barnemat.

– Problemet er at barnematen som selges i butikk er ekstremt prosessert. Maten varmes opp til 120 grader i 40 minutter og de står ofte romtemperatur i to år. Gjerne produsert før barnet ble født. Maten mister mye næring og blir nesten smakløs.

Men selv om man lager mye barnemat selv, er ikke dette alltid like praktisk. Man trenger enkle løsninger iblant. Dermed kom ideen om å produsere “hjemmelaget” barnemat som kan selges i butikk.

High Pressure Processing

Hun bruker en teknikk som kalles High Pressure Processing (HPP). Dette tar liv av bakteriene i maten uten å koke, fryse eller ved bruk av kjemikalier – selve konsistensen forblir upåvirket. Dette gir en levetid i butikkhyllene på rundt tre måneder.

Malin jobbet med prosjektet et halvtårs tid, og i sommer ble selskapet Stor og Sterk AS etablert. Siden har dette blitt hennes fulltidsjobb.

Produksjonen starter i løpet av våren, med distribusjon gjennom Kolonial. Planen er å ekspandere til Sverige og Danmark i første omgang, men målet er det globale markedet.

Mye har falt på plass og flere investorer og nøkkelkontakter har blitt med på laget.

Gullgruve for gründere

– Etablererveiledningen var noen av de første jeg kom i kontakt med. Jeg hadde ingen kontakter innen gründer-miljøene eller i næringsindustrien, men jeg googlet litt og fant Etablererveiledningen.

Malin deltok på kurs som hun hadde god nytte av, men opplevde spesielt én ting som svært viktig for hennes del:

– Jeg fikk noen møter med dem, der jeg fikk personlig veiledning. Som gründer er man optimistisk, men også litt usikker. De i Etablererveiledningen er veldig støttende og kommer med konkrete tips, løsninger og kontakter.

– De er en gullgruve for gründere. De har vært fantastiske i oppstartsfasen for min del.

https://www.storogsterk.no/

Tekst: Bengt-Robert Leine